چند پند خوب

   
دو چیز را همیشه فراموش کن: خوبی که به کسی می کنی بدی که
 
 کسی به تو می کند  

 همیشه به یاد داشته باش: در مجلسی وارد شدی زبانت را نگه دار در
 
 سفره ای نشستی شکمت را نگه دار در خانه ای وارد شدی چشمانت را
 
 نگه دار در نماز ایستادی دلت را نگه دار  

 دنیا دو روز است: یک روز با تو و یک روز علیه تو روزی که با توست مغرور
 
 مشو و روزی که علیه توست مایوس نشو. چرا که هر دو پایان پذیرند.
 
به چشمانت بیاموز که هر کسی ارزش نگاه ندارد
 
به دستانت بیاموز که هر گلی ارزش چیدن ندارد
 
به دلت بیاموز که هر عشقی ارزش پرورش ندارد
 دو چیز را از هم جدا کن: عشق و هوس چون اولی مقدس است و
 
دومی شیطانی، اولی تو را به پاکی می برد و دومی به پلیدی.

کلیه ها

دماسنج گاليله

گاليله در اوائل سال 1600 م . دستگاهي‌ به‌نام «دماياب»اختراع مي‌كند؛ که امروزه روي برخي از ميزهاي كار ياتزيينات مي‌توانيددستگاهي برهمان اساس به‌نام گرماسنج  ببينيد. دقيق‌ترين گرماسنج‌ها در حال حاضر به عنوان دكور مورد استفاده قرار مي‌گيرند. اين گرماسنج شامل لوله‌ي شيشه‌اي بسته‌اي است كه با آب و حبابهايي در داخل آن پُر مي‌شوند. حباب‌ها كره‌هاي شيشه‌اي هستند كه با مايع رنگي پُر شده‌اند. ممكن است اين تركيب شامل الكل يا حتي آب با رنگ‌هاي طبيعي هم باشد.

يك قلاب و وزنه‌ي فلزي به اين حباب متصل است كه دما را نشان مي‌دهد. دمای مرتبط با هر حباب شیشه ای، بر روي وزنه ی فلزی متصل به آن، حك شده است. اين فلزها  وزنه‌هايي با اندازه‌ي معين هستند. وزن هر كدام كمي باديگري متفاوت است. كاملا نمي‌توانند در يك اندازه و شكل باشند. حباب‌ها را با اضافه كردن مقدار معيني مايع به آن‌ها وزن سنجي مي‌كنيم، به‌طوري‌‌كه چگالي معيني داشته باشند. بنابراين بعد از اتصال اين وزنه‌هاي معين به حباب، هركدام چگالي متفاوت خواهند داشت‌ (نسبت جرم به حجم). چگالي‌ها نزديك به چگالي محيط آبي است.

ادامه نوشته

فراخوان طراحی آرم

فراخوان طراحی آرم جهت طرح رویکرد فرهنگی –تربیتی دروس هدف مقطع راهنمایی

ازتاریخ 91/3/1الی91/4/1 به مدت یک ماه

همکاران می توانند آثارخودرا به نشانی اینترنتی f_ganjbakhsh_54@yahoo.com  ارسال نمائید.

(دبیرخانه مجازی طرح اموزش مبتنی بررویکردفرهنگی -تربیتی  دروس هدف مقطع راهنمایی )

روش های فعال سازی انجام آزمایش هاوتدریس عملی علوم تجربی در دوره راهنمایی

 دبیر و کارشناس علوم تجربی هستم و حدود بیست سال است که در دوره ی عمومی راهنمایی در سه پایه ی تحصیلی علوم تجربی تدریس می کنم . در طول این سال های متمادی بنده از روش های مختلف  تدریس مانند سخنرانی و استفاده از رسانه های آموزشی و تدریس در آزمایشگاه استفاده کرده ام و بیشتر تلاش و کوشش خود را در این موارد انجام داده ام .  ولی دانش آموزان بعضی از مطالب را می فهمیدند و عده ای از دانش آموزان مطالب را در حافظه ی کوتاه مدت خود حفظ می کردند و برای خودم نیز روشن شده بود که دانش آموزان هنگام توضیح دادن و تدریس و یا انجام کارهای عملی خسته  می شوند .یک حس جالبی در من ایجاد شد و تصمیم گرفتم که این مسئله را حل کنم . همواره در این فکر بودم که یک تغییر و تحولی در روش تدریس خود ایجاد کنم . در آبان ماه سال 89 یک روز این مسئله را با  دانش آموزان کلاس دوم راهنمایی در میان گذاشتم و گفتم که  می خواهیم درکلاس خودمان تحول ایجاد کنیم آنها خیلی خوشحال شدند از اینکه نظر شان را بیان می کردند سوالاتی که مطرح نمودم عبارت بودند از:

1- چرا هنگام تدریس علوم تجربی در تخته سیاه عده ای از شما زود خسته شده و خواب آلود می شوید

ادامه نوشته